Czyli największy znany problem i dylemat w studio nagrań.

Przygotowanie

  1. Strojenie: Dobrze nastrojone bębny to podstawa dobrego brzmienia. Jeśli nie umiesz stroić bębnów na rynku są aplikacje bądź urządzenia do strojenia zestawu perkusyjnego.
  2. Sprzęt: Sprawdź, czy masz wszystkie potrzebne elementy – pałki perkusyjne, zapasowe naciągi, filce do talerzy, itp.
  3. Sprawdzenie zestawu: Upewnij się, że wszystkie elementy zestawu są dobrze zamocowane i nie ma luzów, które mogą powodować niepożądane dźwięki. Sprawdź czy nic nie skrzypi i nic się o siebie nie ociera.

Mikrofonowanie

  1. Wybór mikrofonów: Wybierz odpowiednie mikrofony do nagrania różnych części zestawu. Dynamiczne mikrofony dobrze sprawdzają się przy bębnach, a pojemnościowe przy talerzach.
  2. Ustawienie mikrofonów: Umieść mikrofony w odpowiednich miejscach:
  • Stopa: Mikrofon wewnątrz bębna basowego, skierowany na bijak lub mikrofon ustawiony w otworze rezonansowym przedniego naciągu. Jeżeli Twój zestaw nie ma takiego otworu ustaw mikrofon tuż przy naciągu rezonansowym. Dobrym pomysłem jest ustawienie dodatkowego mikrofonu, najlepiej pojemnościowego skierowanego na naciąg rezonansowy lub postawienie subkicka.
  • Werbel: Mikrofon nad werblem, skierowany na środek naciągu, oraz drugi mikrofon pod werblem, skierowany na sprężyny. Posprawdzaj różne ustawienia mikrofonu nad werblem i uważaj na przesłuchy z hi-hatu.
  • Tomy: Mikrofony nad każdym tomem, skierowane na naciąg. Pokombinuj tutaj z ustawieniem mikrofonów – im bliżej obręczy dźwięk będzie miał mniej ataku ale więcej wybrzmienia. Im bliżej środka tym więcej ataku ale mniej sustainu. 
  • Hi-hat: Mikrofon nad hi-hatem lub pod hi-hatem. Tutaj sam musisz ocenić które brzmienie będzie dla ciebie bardziej odpowiednie.
  • Overheady: Dwa mikrofony pojemnościowe umieszczone powyżej zestawu perkusyjnego, tworzące parę stereo. Wypróbuj różne ustawienia.
  • Room : Rozważ postawienie jednego lub dwóch mikrofonów w pomieszczeniu gdzie nagrywasz perkusję. W ten sposób w post produkcji będziesz mógł dobarwić brzmienie całego zestawu.


  • Phase issues: Sprawdź polaryzację mikrofonów, aby uniknąć problemów które mogą wpływać na jakość dźwięku. Pamiętaj, że mikrofon na spodzie werbla musi mieć odwrotną polaryzację do mikrofonu nad werblem. W innym wypadku różne częstotliwości mogą się anulować co będzie skutkować np. mniejszą ilością dolnych częstotliwości na werblu.

Nagrywanie

  1. Metronom: Graj z metronomem, aby zachować stałe tempo i ułatwić dalsze etapy produkcji.
  2. Próby: Zrób kilka próbnych nagrań i przesłuchaj je, aby ocenić brzmienie i upewnić się, że mikrofony są dobrze ustawione.
  3. Uwaga na detale: Zwracaj uwagę na dynamikę i artykulację podczas grania. Staraj się, aby każde uderzenie było czyste i wyraźne.
  4. Warstwy: Rozważ nagrywanie warstw, na przykład najpierw nagraj podstawowy rytm, a potem dodaj ozdobniki i przejścia. Wszystko zależy od twojego stopnia zawaansowania. 

Po nagraniu

  1. Odsłuch: Przesłuchaj nagrania i zanotuj uwagi do poprawki.
  2. Miksowanie: Podczas miksowania zwróć uwagę na balanse pomiędzy różnymi elementami zestawu perkusyjnego i dostosuj poziomy, EQ oraz kompresję, aby uzyskać spójne brzmienie.
  3. Edycja: W razie potrzeby edytuj nagrania, aby poprawić timing i usunąć niepożądane dźwięki.


Pamiętaj!!! Ostateczne brzmienie Twojego zestawu to Ty. Im lepiej zagrasz swoją partię tym łatwiej i lepiej można taki materiał potem zmiksować. Czasami lepiej jest zagrać mniej ale stabilniej i dokładniej niż dużo, nierówno i niedokładnie.


Zadzwoń do nas